7 maja 2004
Obraz Raphaela 'Dyskusja o sakramentach' pokazuje cel tworzenia ideologii katolickiej, wcale nie chlubny, bo jest nim osiągnięcie władzy wszelkimi środkami, włącznie z manipulacją treściami natchnionymi (kamienne tablice). Z kolei obraz Michała Anioła 'Święta rodzina' pokazuje dramat rozbitej, choć pozornie funkcjonującej rodziny. Artysta opisuje sytuację pogmatwanych relacji osobowych, którym brak uczciwości, przejrzystości i otwartości. Weryfikujemy tu powszechną opinię o wartości tej rodziny i podobnych rodzin. Domyślamy się , że gloryfikacja tej historii ma swoje wytłumaczenie w polityce kościołów chrześcijańskich posługującej się manipulacją dla osiągnięcia swoich celów, bo nie można inaczej pojąć sensu pochwały rozbitej wewnętrznie rodziny. Ta historia to pułapka. Łatwość przejścia Marii od jednego partnera do drugiego podważa sens stałości związku. Powstaje wzór macierzyństwa oderwanego od osoby ojca. Michał Anioł pokazuje bankructwo takiej koncepcji.
Nie
można wątpić w sens i konieczność tworzenia rodziny w oparciu
o dwie osoby, mężczyznę i kobietę, szanujących się wzajemnie i
uczciwych wobec siebie
i tą wiedzę, poprzez przestrzeń czasu, przekazuje nam artysta.
|